Kasulik tugiinfo Mobiil-ID kohta

Kui sul ei ole ID-kaarti

Mobiil-ID teenusega liitumiseks ja teenuse aktiveerimiseks on vajalik ID-kaardi olemasolu. Kui sul veel ei ole ID-kaarti, taotle see Politsei ja Piirivalve Ametist (PPA). Lisainfot leiad ka PPA veebilehelt www.politsei.ee.

Kui sinu Mobiil-ID PIN koodid on kadunud  või oled need unustanud

Kui oled oma PIN koodid unustanud, või ära kaotanud või sulle tundub, et PIN koodid võivad olla sattunud võõraste inimeste kätte pead pöörduma oma mobiilioperaatori poole uue Mobiil-ID SIM-kaardi ja sertifikaatide saamiseks.

Kui oled kaotanud oma mobiiltelefoni

Kui sinu mobiiltelefon on sattunud võõraste inimeste valdusesse, siis helista esimesel võimalusel oma mobiilioperaatori klienditeenindusse ja sulge Mobiil-ID teenus.

Uue Mobiil-ID SIM-kaardi saamiseks pead minema oma mobiilioperaatori esindusse ja võtma kaasa ID-kaardi.

Kui sinu ID-kaardi PIN koodid on kadunud

Uued PIN koodid saad vajadusel Politsei ja Piirivalve Ametist (PPA) või ID-kaardi järelteenindust pakkuvatest pangakontoritest (SEB Pank, Swedbank).

Kui sinu ID-kaardi sertifikaadid ei kehti

Aegunud ID-kaardi sertifikaate saad uuendada siin.

Mobiil-ID SIM-kaart

Mobiil-ID SIM-kaardil on lisak tavapärastele sideteenuste PIN ja PUK koodidele on kraabitava turvakihi all peidus turvakoodid Mobiil-ID teenuse kasutamiseks.

Mobiil-ID lepingu ja aktiivsete sertifikaatide olemasolul on kasutajal mobiiltelefoni abil võimalik enda isikusamasuse tõendamiseks veebikeskkonnas ning anda digitaalallkirja sama turvaliselt nagu ID-kaardiga.

Mobiil-ID kasutamiseks vajalikud koodid

  • Mobiil-ID PIN1 - vähemalt 4 kohaline kood isiku tõendamiseks
  • Mobiil-ID PIN2 - vähemalt 5 kohaline kood digitaalallkirja andmiseks
  • Mobiil-ID PUK - kood Mobiil-ID PIN-koodide avamiseks juhul, kui need on lukustunud

Mobiil-ID menüü tekib sinu mobiiltelefoni Mobiil-ID SIM-kaardi asetamisel. Mobiil-ID PIN koode saad muuta oma telefonis Mobiil-ID menüü alajaotuses "Muuda koode". Lukustunud PIN-koode saad avada PUK-koodiga Mobiil-ID menüüst alajaotuses "Blokeeri lahti".

PUK koodi kolmekordsel järjestikul valesisestusel SIM-kaardi Mobiil-ID funktsionaalsus blokeerub. Kui nii juhtub, pead pöörduma oma mobiilioperaatori poole uue Mobiil-ID SIM-kaardi ja sertifikaatide saamiseks.

Mobiil-ID sertifikaadid

Sertifikaat on elektrooniline tõend, mis seob isiku ja digitaalallkirja ehtsuse tõendamiseks vajalikud andmed isikuga ja kinnitab selle isiku samasust.

Sertifikaati võib võrrelda allkirjanäidisega - see on avalik ja selle abil saab tuvastada, et allkiri on tõesti ehtne.

Ühe Mobiil-ID SIM-kaardiga saab olla seotud üks paar Mobiil-ID sertifikaate - üks sertifikaat digitaalseks isikusamasuse tõendamiseks / kontrollimiseks ja teine digitaalseks allkirjastamiseks.

Ühel isikul saab samaaegselt olla aktiveeritud ainult ühe Mobiil-ID SIM-kaardiga seotud sertifikaadipaar. Uue Mobiil-ID lepingu sõlmimisel, sideteenuse pakkuja vahetusel ja/või uue SIM-kaardi väljastamisel tunnistatakse eelmise SIM-kaardiga seotud sertifikaadid kehtetuks.

Enne 01.02.2011 väljastatud sertifikaadid kehtivad 5 aastat, tähtaja lõppedes tuleb sõlmida uus leping ning teha SIM-kaardi vahetus.

Peale 01.02.2011 väljastatud sertifikaadid kehtivad 3 aastat, tähtaja lõppedes tuleb sõlmida uus leping ning teha SIM-kaardi vahetus.

 

Võimalikud tõrked Mobiil-ID teenuse kasutamisel

Enne Mobiil-IDga autentimist või allkirjastamist veendu, et sinu mobiiltelefon on sisse lülitatud ning selle klaviatuur ei oleks lukustatud.

Põhjused, miks Mobiil-ID kasutamine internetis ei pruugi õnnestuda:

  • Teenus ei tööta. Proovi uuesti ja kui probleem kordub, tee telefonile taaskäivitus. Kui ka peale taaskäivitust teenus ei tööta, siis võta meiega ühendust aadressil support@sk.ee ning lisa järgmine info:
    • isikukood
    • telefoni number
    • teenuse proovimise kuupäev ja kellaeg
    • teenus, kus üritati autentida või allkirjastada
  • Pärast kontrollkoodide kokkulangevuse kontrolli ja PIN1-koodi sisestamist võib mobiililevi probleemide tõttu olla häiritud vastussõnumi saatmine. Proovi mõne aja pärast uuesti.
  • Kui arvuti internetilehitsejas (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari, Google Chrome, Opera jt) kuvatud kontrollkood erineb mobiiltelefoni ekraanile kuvatud kontrollkoodist, siis katkesta toiming, sulge lehitseja ja alusta toimingut uuesti.

 

Telefonimudelid, millega esineb eripärasid Mobiil-ID kasutamisel

SonyEricsson P900 puhul tuleb peale iga välja- ja sisselülitamist korraks avada Mobiil-ID menüü. Pärast seda saab teostada kõiki Mobiil-ID toiminguid kuni järgmise väljalülitamiseni.

HTC telefonide puhul tuleb enne iga Mobiil-ID toimingut esmalt avada Mobiil-ID menüü ning jätta see ekraanile avatuks.

Google Android tarkvaraplatvormi kasutavate telefonide (HTC, Samsung jt) puhul tuleb jälgida, et ekraanilukk ei oleks aktiivne, ei oleks sisenetud ühtegi menüüsse ja telefonil oleks näha tavapärane taustapilt. Juhul, kui mingil põhjusel siiski Mobiil-ID abil autentimiskeskkonda sisenemine ei õnnestu, siis tuleb telefonile vahepeal teha välja-sisse lülitamine ning seejärel eelpool toodud juhiseid silmas pidades toimingut uuesti proovida.

Nokia N9 telefoniga Mobiil-ID kasutamiseks peab Mobiil-ID rakendus olema eelnevalt käivitatud ja jooksma taustal. Eripära saab lahenduse tarkvara uuenduses PR1.1 (20.2011.40-4_PR_001), mis on kättesaadav Nokia kodulehel.

Mitte toetatud telefonimudelid:

  • Nokia 3110, 5110, 6110, 6150, N900
  • Motorola F3
  • Windows Phone 7 tarkvaraga telefonid (näit HTC HD7, HTC Trophy jt).

 

Mobiil-ID turvalisuse meelespea

Mobiil-ID kasutamine on sama turvaline kui ID-kaardi kasutamine.

  • Mobiil-ID väljaandmine toimub Isikut tõendavate dokumentide seaduse alusel ja vastavuses Digitaalallkirja seadusega ning isiku samasuse kontrollimise osas järgitakse sama rangeid infotehnoloogilisi ja organisatsioonilisi nõudeid, nagu ID-kaardi väljastamiselgi.
  • Mobiil-ID abil antav digitaalallkiri on võrdne sinu omakäelise allkirjaga ja sellega kaasneb vastutus.
  • Sinu turvalisuse tagamiseks tuleb sul hoida Mobiil-ID PIN/PUK-koode mobiiltelefonist lahus ja vältida koodide sattumist teiste isikute valdusesse.
  • Mobiiltelefoni andmisel teise isiku kasutusse ei tohi anda edasi Mobiil-ID PIN/PUK-koode!

Kui kasutad Mobiil-ID’d koos arvutiga

Kui kasutad  Mobiil-ID’d koos arvutiga, sisesta e-teenustesse sisenemisel veebikeskonnas selleks näidatud kohta oma mobiiltelefoni number, isikukood või e-teenuse kasutajatunnus.

Vaata illustreerivat skeemi

Seejärel vali isikutuvastuseks Mobiil-ID rakendus, milleks vajuta e-teenuse keskkonnas vastavale nupule (nt ’Sisene Mobiil-ID’ga’).

E-teenuse keskkonnast saadetakse sinu mobiiltelefonile digitaalse isikusamasuse kontrollimise päring ehk kontrollkood. Kontrollkood võimaldab veenduda, et isikutuvastuse või allkirjastamise päring on sinu algatatud ning ei ole saadetud kellegi teise poolt just samal hetkel.

Veendu ja kontrolli, et sinu arvutiekraanil ning mobiiltelefonis kuvatav kood on identne. Kui kood kattub, vajuta oma mobiiltelefonis „OK“.

Seejärel tuleb mobiili sisse trükkida sinu isiklik Mobiil-ID PIN1 kood.

Pärast PIN1 koodi sisestamist avaneb sinu arvutiekraanil automaatselt e-teenuse keskkond, mis on valmis tavapäraseks kasutamiseks.

Samasugune protsess kehtib ka dokumentide digitaalse allkirjastamise puhul Mobiil-ID abil.

Vaata illustreerivat skeemi

Kui soovid Mobiil-ID isikutuvastuse protsessi kohta detailsemat ja tehnilisemat selgitust, palun külasta veebilehte id.ee või pöördu oma isikliku mobiilioperaatori poole Elisa, EMT, Tele 2.

Kui kasutad Mobiil-ID’d ainult mobiiltelefoniga

Kui kasutad Mobiil-ID’d ainult oma mobiiltelefonis, siis sisuliselt toimib kõik samamoodi, nagu koos arvutiga kasutades.

Ava oma mobiiltelefoni brauseriga e-teenuse koduleht, kuhu soovid siseneda. Sisesta lehel oma telefoninumber või isikukood. E-teenus kuvab sulle kontrollkoodi, sama kood saadetakse sulle ka Mobiil-ID sõnumis. Kui koodid on identsed, sisesta oma Mobiil-ID PIN kood.